Author Topic: Clearfication on a hadith  (Read 7542 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline zulfiqarchucknorris

  • Hero Member
  • *****
    • View Profile
Clearfication on a hadith
« on: March 24, 2013, 04:05:41 PM »
Peace
I have 2 questions for you
I have come across hadiths that supports my theory that "asabiyyah", is blind patriotism extreme nationlism, not just love for ones country (patriotism) and race (nationalism).

A woman called Fusayla said that she heard her father say, "I asked, 'Messenger of Allah, is it part of disobedience for a man to help his people in something which is unjust?' 'Yes,' he replied."

حَدَّثَنَا زَكَرِيَّا، قَالَ‏:‏ حَدَّثَنَا الْحَكَمُ بْنُ الْمُبَارَكِ، قَالَ‏:‏ حَدَّثَنَا زِيَادُ بْنُ الرَّبِيعِ قَالَ‏:‏ حَدَّثَنِي عَبَّادٌ الرَّمْلِيُّ قَالَ‏:‏ حَدَّثَتْنِي امْرَأَةٌ يُقَالُ لَهَا‏:‏ فُسَيْلَةُ، قَالَتْ‏:‏ سَمِعْتُ أَبِي يَقُولُ‏:‏ قُلْتُ‏:‏ يَا رَسُولَ اللهِ، أَمِنَ الْعَصَبِيَّةِ أَنْ يُعِينَ الرَّجُلُ قَوْمَهُ عَلَى ظُلْمٍ‏؟‏ قَالَ‏:‏ نَعَمْ‏.‏

Reference    : Al-Adab Al-Mufrad 396
In-book reference    : Book 21, Hadith 12

and heres another

Narrated Wathilah ibn al-Asqa':
I asked: Messenger of Allah! what is party spirit? He replied: That you should help your people in wrongdoing.

حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ خَالِدٍ الدِّمَشْقِيُّ، حَدَّثَنَا الْفِرْيَابِيُّ، حَدَّثَنَا سَلَمَةُ بْنُ بِشْرٍ الدِّمَشْقِيُّ، عَنْ بِنْتِ وَاثِلَةَ بْنِ الأَسْقَعِ، أَنَّهَا سَمِعَتْ أَبَاهَا، يَقُولُ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْعَصَبِيَّةُ قَالَ ‏ "‏ أَنْ تُعِينَ قَوْمَكَ عَلَى الظُّلْمِ ‏"‏ ‏.‏

Reference    : Sunan Abi Dawud 5119
In-book reference    : Book 43, Hadith 347
English translation    : Book 42, Hadith 5100

Hoowever both these hadiths are considered weak by Al-Albani. Can someone give me the reason why its weak, and what Al Albani said on it.
Also, there is a third hadith in Musnad Ahmad of similar wording, but i cant find its exact location, and scholars reference this one the most, can you please give it to me. Also is it a authentic, weak, good, etc.
Thanks
peace

Offline Egyptian

  • Hero Member
  • *****
    • View Profile
Re: Clearfication on a hadith
« Reply #1 on: March 25, 2013, 09:15:22 AM »

Salam  zulfiqar


regarding the hadith , it can be found in the following sources:

1- "daeef Al Adab Al Mofrad" by Al albanai , it is classified as weak ,and I found no mention there for the reasons.

1 - قلت : يا رسول الله ! أمن العصبية أن يعين الرجل قومه على ظلم ؟ قال نعم
الراوي:    واثلة بن الأسقع الليثي أبو فسيلة المحدث:الألباني - المصدر: ضعيف الأدب المفرد - الصفحة أو الرقم: 60
خلاصة حكم المحدث: ضعيف


the other sources are: "Tahzeeb alkamal" by Almzi ,and is classified as weak ,as the sanad contains ,Ebad ib katheer  ,who is considered untrustworthy.

2 - سألتُ رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم أمِن العصبيَّةِ أن يُحِبَّ الرَّجلُ قومَه قال لا ولكن العصبيَّةَ أن يُعينَ الرَّجلُ قومَه على الظُّلمِ
الراوي:    واثلة بن الأسقع الليثي أبو فسيلة المحدث:المزي - المصدر: تهذيب الكمال - الصفحة أو الرقم: 9/421
خلاصة حكم المحدث: [فيه] عباد بن كثير قال ابن معين ليس به بأس وقال أبو زرعة ضعيف الحديث وقال البخاري فيه نظر وقال النسائي ليس بثقة

the other source is "Daeef Ibn magah" by Alalbani ...again is classified as weak.

3 - سألتُ النَّبيَّ صلَّى اللَّهُ عليْهِ وسلَّمَ فقلتُ يا رسولَ اللَّهِ أمنَ العصبيَّةِ أن يحبَّ الرَّجلُ قومَهُ قالَ لا ولَكن منَ العصبيَّةِ أن يعينَ الرَّجلُ قومَهُ على الظُّلمِ
الراوي:    واثلة بن الأسقع الليثي أبو فسيلة المحدث:الألباني - المصدر: ضعيف ابن ماجه - الصفحة أو الرقم: 787
خلاصة حكم المحدث: ضعيف

the next source is "Alkamel fe elduafaa" by Ibn Udai ,and is classified as not bad!.

4 - عن فسيلة أنها سمعت أباها يقول سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم فقلت يا رسول الله أمن العصبية أن يحب الرجل قومه قال لا ولكن من العصبية أن يعين قومه على الظلم
الراوي:    واثلة بن الأسقع الليثي أبو فسيلة المحدث:ابن عدي - المصدر: الكامل في الضعفاء - الصفحة أو الرقم: 4/144
خلاصة حكم المحدث: [فيه] زياد بن الربيع لا أرى بأحاديثه بأسا

the next source sunna abu Daood: classified as fine.

7 - قلت يا رسول اللهِ ما العصبية قال أن تعين قومك على الظلم
الراوي:    واثلة بن الأسقع الليثي أبو فسيلة المحدث:أبو داود - المصدر: سنن أبي داود - الصفحة أو الرقم: 5119
خلاصة حكم المحدث: سكت عنه [وقد قال في رسالته لأهل مكة كل ما سكت عنه فهو صالح]

............................

Have we finished?  not yet


let's check other hadith condemning "asabiyyah", the blind patriotism extreme nationlism,

the following hadith is Narrated in Sahih muslim ,Musnad Ahmed ,Sahih aljame by Al albani .... all classified as Sahih:

Whosoever fights under the banner of the blind, becoming angry for partisanship ('asabiyah i.e tribal-ship), calling towards it, or supporting it and then dies, he dies a death of (one in) the Days of Ignorance (Jahiliyah)." [ Sahih Muslim(6/21)]


11 - من قُتِلَ تحتَ رايةٍ عميّةٍ ، يدعو عصبيّةً ، أو ينصُر عصبيّةً ، فقتلةٌ جاهلية
الراوي:    جندب بن عبدالله المحدث:مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 1850
خلاصة حكم المحدث: صحيح


8 - قلتُ يا رسولَ اللَّهِ ما العصبيَّةُ قالَ أن تعينَ قومَكَ على الظُّلمِ
الراوي:    واثلة بن الأسقع الليثي أبو فسيلة المحدث:ابن مفلح - المصدر: الآداب الشرعية - الصفحة أو الرقم: 1/81
خلاصة حكم المحدث: حسن


9 - مَن فارَقَ الجمَاعَةَ وخرَجَ من الطاعَةِ فماتَ فميتُتُهُ جاهليةٌ ومَن خَرَجَ علَى أمتِي بسيفِهِ يضربُ برَّهَا وفاجِرَهَا لا يُحَاشِى مؤمنًا لإيمانِهِ ولا يَفِي لذِي عهدٍ بعهدِهِ فليسَ مِن أمتِي ومَن قُتِلَ تحتَ رايةٍ عِمِّيَّةٍ يغضَبُ للعَصَبيَّةِ أو يُقَاتِلُ للعصبِيَّةِ أو يدعو إلى العصبيَّةِ فقِتْلَةُ جاهليةٍ
الراوي:    أبو هريرة المحدث:أحمد شاكر - المصدر: مسند أحمد - الصفحة أو الرقم: 15/201
خلاصة حكم المحدث: إسناده صحيح



10 - من قتل تحت راية عمية ، ينصر العصبية ، و يغضب للعصبية ، فقتلته جاهلية
الراوي:    جندب بن عبدالله و أبو هريرة المحدث:الألباني - المصدر: صحيح الجامع - الصفحة أو الرقم: 6442
خلاصة حكم المحدث: صحيح




Offline Tanveer

  • Hero Member
  • *****
  • Hello
    • View Profile
Re: Clearfication on a hadith
« Reply #2 on: March 25, 2013, 11:49:28 AM »
So basically, patriotism is good but nationalism ie 'Master race's theory and hatred of immigrants etc is bad?

Offline zulfiqarchucknorris

  • Hero Member
  • *****
    • View Profile
Re: Clearfication on a hadith
« Reply #3 on: March 25, 2013, 04:40:01 PM »
Peace
Dear brother egyptian
How about the hadith is musnad ahmed that says:
"Is it Assabiyyah for a man to love his people?, and he (PBUH) said: 'No, tribalism is to support your people in an injust cause."

It is always referenced by (relianble) Islamic scholars that say that love for ones race is Good, but as long as you are not racist and blindly follow them because of what they are, thats Facism and Nazism

Can you please give me the number of the hadith as tell me if its week or not.
Thanks for the (good) hadith that tells us that supporting youtr people in injustice is asabiyyah, but not nationalism, however that hadith is in "al adaab a sharia" not Musnab Ahmed, and i find musnad ahmed more reliable.

Dear Tanveer
Nationalism is love of your people, ethnicity, race, etc. Nothing wrong with that
Patriotism is love for ones country, state, etc. Again, nothing worng
Asabiyyah IS NOT nationalism, it is extreme nationalism similar to fasicism, and racism, think of Hitler.
Peace

Offline Egyptian

  • Hero Member
  • *****
    • View Profile
Re: Clearfication on a hadith
« Reply #4 on: March 26, 2013, 10:32:45 AM »

Regarding the Hadith in musnad Ahmed ....

the text in Arabic

عن فسيلة أنها سمعت أباها يقول سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم فقلت يا رسول الله أمن العصبية أن يحب الرجل قومه قال لا ولكن من العصبية أن يعين قومه على الظلم

the degree of authenticy according to the scholars as following:

1- Al-albani weakened it ,in 2 of his books ,the first is "daeef ibn magah" ,the second is "daeef Abu Daood"

2- Imam Alhaithamy weakened it too in his book "Mujamma alzawaed"

3- Ib udai , in his book "Alkamel fel doafaa" said that the hadith degree is not bad.



يا رسول الله ! أمن العصبية أن يحب الرجل قومه ؟ قال : لا ، ولكن من العصبية أن يعين الرجل قومه على الظلم
الراوي: واثلة بن الأسقع الليثي أبو فسيلة - خلاصة الدرجة: ضعيف - المحدث: الألباني - المصدر: ضعيف ابن ماجه - الصفحة أو الرقم: 787

يا رسول الله ما العصبية قال أن تعين قومك على الظلم
الراوي: واثلة بن الأسقع الليثي أبو فسيلة - خلاصة الدرجة: ضعيف - المحدث: الألباني - المصدر: ضعيف أبي داود - الصفحة أو الرقم: 5119


وقال الهيثمي في مجمع الزوائد في الحديث (يا رسول الله ما العصبية قال أن تعين قومك على الظلم):
رواه أبو يعلى والطبراني وفيه عبيد بن القاسم وهو مترو

عن فسيلة أنها سمعت أباها يقول سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم فقلت يا رسول الله أمن العصبية أن يحب الرجل قومه قال لا ولكن من العصبية أن يعين قومه على الظلم
الراوي: واثلة بن الأسقع الليثي - خلاصة الدرجة: [فيه] زياد بن الربيع لا أرى بأحاديثه بأسا - المحدث: ابن عدي - المصدر: الكامل في الضعفاء - الصفحة أو الرقم: 4/144

Offline zulfiqarchucknorris

  • Hero Member
  • *****
    • View Profile
Re: Clearfication on a hadith
« Reply #5 on: March 26, 2013, 03:59:40 PM »
But howabout its isnad written in Musnad Ahmed, not its isnad in Abu Dawuud, ibn Mjah, etc.
Peace

Offline zulfiqarchucknorris

  • Hero Member
  • *****
    • View Profile
Re: Clearfication on a hadith
« Reply #6 on: April 01, 2013, 04:53:31 PM »
I know the isnad written in Abu Dawood and ibn majah are weak
but what about the isnad in musnad ahmed
and is there reliable hadith that gives a definition to assabiyah, with an insnad like authentic (sahih) or good (hasan).
thanks
peace

 

What's new | A-Z | Discuss & Blog | Youtube